Przy projektowaniu pomieszczeń dydaktycznych bardzo ważną rolę odgrywa dobór odpowiedniego oświetlenia, które oprócz energooszczędności musi spełniać szereg norm oświetleniowych.
Kategoria: Biuro
Kategoria: Biuro
Przy projektowaniu pomieszczeń dydaktycznych bardzo ważną rolę odgrywa dobór odpowiedniego oświetlenia, które oprócz energooszczędności musi spełniać szereg norm oświetleniowych.
Światło oddziałuje na ludzi nie tylko na poziomie wizualnym, lecz także biologicznym. Oświetlenie sal lekcyjnych musi zapewniać wygodę widzenia bez nadmiernego zmęczenia wzroku podczas pisania i czytania. Niewłaściwie dobrane, może zaburzać koncentrację, cykl snu i czuwania, a także spowodować wady wzroku i układu nerwowego człowieka. Dobrze dobrane oświetlenie korzystnie wpływa na nasze samopoczucie, koncentrację i efektywność uczenia się, a nawet na nasz sen.
W naszej ofercie znajduje się szeroki wybór opraw spełniających rygorystyczne normy określone dla budynków publicznych, w tym także edukacyjnych, takich jak szkoła Gvarv w Norwegii. W projekcie tym uwzględniono wiele czynników wpływających na komfort uczniów i nauczycieli - współczynnik UGR, natężenie światła, równomierność, współczynnik oddawania barw i temperaturę barwowę, a co więcej - wykorzystano najnowszą technologię imitującą światło dzienne.
W salach lekcyjnych i sali gimnastycznej, gdzie punkt, na który patrzymy znajduje się powyżej poziomu oczu (na przykład tablica), zastosowano oprawy ze współczynnikiem UGR<19. URG to wskaźnik określający poziom olśnienia. Zbyt wysoki wskaźnik UGR może powodować nadmierne mruganie oczami oraz drażnienie wzroku, zatem im niższy wskaźnik, tym lepsza jakość światła. Przyjęto, że lampy przeznaczone do pomieszczeń dydaktycznych powinny posiadać wartość UGR ≤ 19.
Oprócz standardowych rozwiązań LED, w salach lekcyjnych w Gvarv zamontowano także oprawy oświetleniowe z nowoczesnymi modułami Philips Fortimo LED Strip CES - to przełomowe rozwiązanie w zakresie spełnienia standardów HCL WELL (budowlanego standardu dotyczącego zdrowia i dobrego samopoczucia w biurach). Zgodnie z najnowszymi badaniami, światło wpływa na nasz rytm dobowy i wytwarzanie przez nasz organizm hormonu snu - melatoniny. W tej dziedzinie oświetlenia skoncentrowanego na człowieku (Human Centric Lighting), moduły LED Fortimo CES zapewnia odpowiednie widmo światła, które pomaga organizmowi ludzkiemu hamować tworzenie melatoniny w ciągu dnia. Technologia ta nosi nazwę Cyan Enhanced Static (CES) i jest oparta na platformie Fortimo LED Strip. Technologia CES pomaga osiągnąć najwyższy możliwy MDER (Melanopic Daylight Equivalent Ratio) przy komfortowej jakości światła.
Zalety CES:
• Zastosowanie unikalnej konfiguracji chipów LED
• Idealna „domieszka” światła o długości fali 480nm
• Najwyższy MDER na rynku
• Gwarantowane bezpieczeństwo fotobiologiczne
• Skuteczność świetlna do 165 lm/W
• 5 lat gwarancji
• Brak efektu migotania
• 4200K, CRI > 80, R9 > 50
• Rozwiązanie o długiej żywotności: >70 000 godzin
Ze względu na komfort użytkowania i energooszczędność, planując oświetlenie w budynku Gvarv, zdecydowano się na zastosowanie systemu sterowania oświetleniem - DALI, dzięki czemu użytkownicy w każdej chwili mogą zmienić natężenie światła w zależności od potrzeb.
Oprawy oświetleniowe Imperial zamontowane w budynku tej szkoły, spełniają wszystkie normy i zalecenia dla budynków szkolnych, a także idealnie współgrają ze skandynawskim wnętrzem budynku. Niewątpliwie, na uwagę zasługuje tu zastosowana technologia sprzyjająca komfortowi użytkowników. Jesteśmy pod wrażeniem zarówno opisywanego projektu, jak i najnowocześniejszych rozwiązań marki Philips Signify i z niecierpliwością czekamy na kolejną nowość, o której już niebawem…
Oprawy wykorzystane w projekcie Gvarv Skole:
LWN 600 LED
DL 165 LED
OLN 1200 LED PND
PROFI 60 LED SV PND DN
PLAFO 500 LED PND DN
PLAFO 650 LED SURF DN
PLAFO 900 LED SURF DN
PLAFO 430 LED IP65 SURF DN